Jag bloggtävlar

Jag älskar att resa. Snart ska jag åka till min syster som bor i ett varmare land. Så jag deltar i en tävling på Resebokningen.se och hoppas vinna flygpengar. Här är mitt bidrag – en resa jag drömmer om att få göra. Men som jag samtidigt kan göra och gör precis när jag vill.

Jag har funderat över vart min drömresa skulle gå. Men jag har lika svårt att bestämma det som att urskilja mitt drömjobb. Jag har inga sådana drömmar. Om framtiden. Jag känner av i nuet. Mitt i händelsen. Vilken väg eller vilket beslut jag ska ta. Blir lite svårt att planera bara. Men det finns en plats jag gärna skulle återvända till.

Om jag kunde resa tillbaka, om så bara en endaste gång…

Det doftar unket. Jag känner spindelväven som fastnar i håret och längs kroppen när jag trevar mig fram. Det är märkligt, men det är som att jag dras in i en saga. Jag behöver inte anstränga mig särskilt mycket för att skapa levande skuggor runt omkring mig. Framför mig står en gammal man bakom en disk. Bakom honom pryds väggarna av gamla snidade pipor. De blänker och man vill direkt plocka ner dem och känna…

Den unkna doften förvandlas till djup tobaksdoft. Inte rök. Riktig tobak. Som när pappa öppnade sin påse för att rulla för hand, och jag fick sticka näsan djupt ner, och mamma rynkade på näsan och sa ”usch vad äckligt”. Jag kunde aldrig förstå vad som var äckligt. Det var ju ljuvligt!

Jag hör ljudet av papper som prasslar när flickan vid den andra disken slår in polkagristänger till pojken med kepsen. Han sträcker fram sin 5-öring. Pengen är brun. Flickan står på en pall för att nå upp. Hon har knickers med knästrumpor och svarta blanka flickskor med rosetter. Vi är i en butik. Morfars tobaksbutik. Den första i stan som skaffade cigarettautomat. Flickan är min mamma. Orättvist. Hon som inte ens tyckte om doften.

Jag blir medveten om att spindelnät inte bara leder mig bort i fantasin.  Plötsligt hänger det en tjock otäck kropp oroväckande nära min panna. En gång svalde jag en. Det var en sommar i segelbåten. En regnig dag när vi barn försökte roa oss under däck. Min bror, som jag såg upp till så, stod mitt emot mig vid mastfoten framför köket och skojade. Jag skrattade stort med öppen mun, ha ha… oj, så snabb han var! Mellan oss dinglade en spindel som han smidigt lade ett litet blås på. Det räckte. Mitt ha, ha avbröts abrupt och förvandlades till ett harkel, ett svälj, uppspärrade ögon och en hemsk tystnad. Alla berättelser om spindelägg som kläcks i magen och tar sig ut genom huden började rulla framför mina ögon…Det är sånt som etsar sig fast.

Nu är jag framme vid resväskan. Jag ser en tant sittandes på ett tåg, och jag riktigt hör det där ljudet som inte finns längre. Bara på film. Det luktar läder. Som alla gamla kameraväskor med konstiga knäppen gör. En man kommer in i plastiga galoscher. Det doftar också. Han nickar åt tanten och lägger hatten på hyllan.

Jag är på en plats som betyder väldigt mycket för mig. Min historia är skapad av minnen, min fantasi och mitt umgänge med gamla saker från mina kära.

Platsen är mitt hjärta.

Där sitter även Han, på en gunga med benen i kors. Han och jag vandrar inte längre tillsammans, men här har vi en plats där vi kan mötas i smyg. Och jag kan lyssna på alla smarta och klarsynta saker han säger.

Hit kan jag gå för att finna ro, om bara för en liten stund. För att ta mig bort från den verkliga världen när allt känns för jobbigt. Då väggarna lutar lite väl mycket mot mig och min rymd blir trängd.

Min svunna tid finns på denna plats, en plats där jag kan drömma mig bort. Och en plats som jag kan drömma mig till. Där allt bara står stilla. Och det är bra så. Helt ok. Ingen skyndar på, för här är det jag som bestämmer.

Det bästa av allt – ingen kan förstöra den. Ingen ska exploatera den och ingen kan flytta den. Ingen kan ta den ifrån mig. Det är ett smultronställe som bara jag känner till…

Har du varit där någon gång? Har du besökt ditt eget? Du har nämligen ett.

Detta är mitt bidrag till en bloggtävling som Resebokningen.se anordnar. Genom att blogga om min drömresa får jag en gratis bagagebricka och har även chansen att vinna fina priser där förstapriset är ett presentkort från Fritidsresor på 5 000 kr.

Läs mer om tävlingen här

Like This!

FaceTweet it!

Kommentera

