Inse. Utför. Förverkliga.

Idag kom flera av mina kollegor tillbaka från sina semestrar. Jag har haft en vecka. Känns inte som att det räckte riktigt. De som kommer tillbaka denna veckan får ändå en möjlighet att mjukstarta. Måste vara bättre än att dyka rakt in i hetluften om två veckor då det är full rulle och det inte riktigt finns tid för att känna in sig.

Flera av de brunbrända (för det blir man med större säkerhet om man har haft mer än en vecka…) som kom tillbaka är småbarnsföräldrar. De har under fem veckor umgåtts konstant med sin familj. En skarp kontrast till hur deras vardag ser ut under resten av året. Det verkar för en del vara en kamp både att börja semestern och att komma tillbaka efteråt. Det måste skära i hjärtat att känna av hur man i större utsträckning kunde ha det, jämfört med hur man faktiskt lever sitt liv. Har jag fått känslan av ifrån vissa.

Själv har jag inga barn, men jag funderar ofta på hur stor makt jag egentligen tar över hur mitt liv ska se ut. Vill jag jobba stenhårt för att kunna vara ledig under månadslång period, eller vill jag väva in min ledighet i vardagen över året? Jag har testat båda. Mest det senare. Det är stora kontraster, men man vänjer sig fort.

Frågan är vad man mår bäst av? Hur vill jag egentligen ha det? Dagens fundering tog sin start redan när jag från att ha suttit i stort sett ensam på kontoret i flera veckor, möttes av ett tjugotal personer i fikarummet, bruna och högljudda. Jag förstod att det ligger i luften så här en bit in i augusti, det ser likadant ut på flertalet företag.

Efter att ha startat mitt morgonslösurf fortsatte samma spår när jag läste Christians bloggpost på  disruptive.nu. Där hittade jag några intressanta tankar om jobb kontra ledighet och hur olika man kan tycka. Håll med eller tyck något annat, vi fungerar olika. Nöten att knäcka är väl att komma på hur man själv vill ha det och se till att det blir så. Och inte bara att ta reda på. Inse för att kunna utföra och förverkliga. Djupa dalar och höga toppar? Eller mellow along the road?

Jag gillar när det svänger. Och det gör det…

Like This!

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Etiketter: , ,

Kommentera

