Det krävs mod att slå sig själv på käften

mjukvara.se skriver Christian Rudolf om spenderat.se – en webbtjänst för att hålla koll på sin privatekonomi. Jag har just väldigt dålig koll på min egen. Eller dålig och dålig. Jag vet att pengarna precis räcker. Varje månad. Nästan…

Så de räcker så långt de räcker. Eller som min vän Signe skrev på Facebook ”Om man vet att pengarna snart kommer att ta slut, är det inte bättre att köpa en matta medans de finns kvar?” Jo Signe, jag håller absolut med. Spendera så länge det är möjligt.

Jag hade nog mått lite bättre av att ha lite större kontroll. Kanske hålet i plånboken kunde bli lite mindre. Kanske jag till och med skulle lyckas värdera mina inköp och i slutändan få ut lite mer av lite mindre. Men rädslan är för stor. Rädslan över att fejsa hur slösig jag faktiskt är. Rädslan över att svart på vitt verkligen strukturera upp hur jag verkligen inte tänker alls. Rädslan för skammen över slösaktig konsumtion.

Vill jag veta vart mina pengar går? Kommer jag inte att må lite dåligt över att jag varken tänker efter eller har koll på var de tar vägen? I mitt fall – jo. Jag kommer att må dåligt. Så, jag stoppar huvudet i sanden ett tag till.

Det krävs mod att slå sig själv på käften. Jag är inte redo. Men spenderat.se är säkert en tillgång för de modiga. /jo

Like This!

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Det krävs mod att slå sig själv på käften”

  1. Andreas Says:

    Hej!

    Bra bloggpost och bra kommentar. Har flera vänner som vägrar använda tjänsten för att de är rädda för det svar de tror att de kommer få.

    Viktigt att tänka på är att vi inte vill vara någon slags pekpinne på hur du ska sköta din ekonomi, men vi vill komma med råd och ge svar på frågan: Var tar pengarna vägen?

    Det är faktiskt en skön känsla när man väl vågat testa och man ser hur det verkligen är 🙂

    / Andreas
    spenderat.se

  2. Christian Says:

    No guts, no glory!

  3. Johanna Says:

    Lots of guts here. And lots of glory! Allt har sin tid och vi prioriterar på olika sätt. Ekonomisk insikt har inte riktigt brutit sig in i mitt kontrollbehov än. Eller kanske, men som sagt – jag blundar för det är tråkigt. Väljer rakt av att lägga min energi på mer underhållande issues. Ser inte riktigt gloryn här, men försäkrar – jag hittar den på annat håll.

  4. joetzen Says:

    Andreas, jag är övertygad om att tjänsten är jättebra för många. För mig kanske framöver. Inte nu.

Kommentera

