God morgon…

Mina ljuslyktor var så vackra i fönstret. Färgerna flöt så fint ihop med gryningens himmel. Efter att än en gång tagit Stockholms längsta tunnelbana vid Västra Skogen kändes synen av Postens ståtliga byggnad märkligt mäktig. Vet inte om det var de magiska färgerna denna kalla marsmorgon eller om det är mitt virvlande känsloliv som får mig att se saker med varierande ögon. Orden och tankarna stormar och jag önskar delvis att jag kunde återspegla det tydligare. För dig. Hoppas på en bra dag.

Morgonfärger

Mäktiga Posten

Stockholms längsta rulltrappa
”Hej, den längsta rulltrappan i Stockholms tunnelbana (och även den längsta rulltrappan i Sverige, alla kategorier) är den vid stationen Västra skogen i Solna. Den trappan är 66 meter lång, 33 meter hög och har 362 trappsteg vilket förstås är illa nog om någon fipplat in en glass­pinne i någon springa och fått trappan att strejka. Men jämfört med en rulltrappa i Kievs tunnelbana, stationen Kresjatik, är det ändå gans­ka lindrigt – den är 132 meter lång, 66 meter hög och har 743 steg.”
citat David Djuphammar, webbredaktör DN På Stan

Kommentera

