Matlådans tid…

Jag kan inte minnas att jag såg en enda matlåda när jag var liten. Pappa åt VR-limpa med Svecia till lunch. Eller stekt ägg-macka som lindades in i smörpapper och lades i GB-glasslåda. Den gamla sorten – som var mer rund i formen.

Mamma jobbade på bank och fick subventionerade lunchkuponger. Åt alltså lunch på stan. På Capri. När jag hade studiedag fick jag följa med, och jag luktade pizza när vi gick därifrån.

När jag hade friluftsdag eller gick på Mulle-skolan, fick jag Bob’s apelsinsaft i Sirapsflaska och ostmackor av vitt köpebröd. Ibland låg det en kexchoklad också. Till vardags åt vi alltid mammas hembakade öllimpa eller ljusa källarfranska. Frallor. Som var ljuvliga nybakade, men riskfyllda vapen att slå ihjäl sina syskon med efter dag 2.

På vintern var det apelsin och varm choklad i termos som inte höll värmen. Därför fick vi fika nästan på en gång efter att vi hade snörat på oss grillorna.

Till vardags drack vi mjölk i gamla senapsglas, och juicen på lördagsmorgonen serverades i sparade svartvinbärsgelé-glas. Vi köpte aldrig nya. Vi sparade ju förpackningar som fungerade utmärkt.

Sen fick jag ingen riktig skidhjälm. Ville helst ha en tuff störtkruka. Jag fick ha brorsans gamla ishockeyhjälm, vilket i och för sig inte var lika illa som vissa hästtjejer som fick använda sina ridhjälmar. Det var ännu mer pinsamt, dem tyckte jag synd om. Men eftersom jag ändå körde på grabbskrillor, så kunde jag väl löpa linan ut och vara ok med hockeyhelmuten…

Första gången jag gick på maskerad fick jag vara påskkärring för det var den enda enhetliga outfiten vi kunde få fram. Den fanns ju redan. Hur kul var det?

Men tillbaka till matlådan…Nu för tiden är det ingen gammal GB-låda som duger. Nu är det avancerade varianter med vacuumtryck. Det går knappt att ta med sig sallad i en fryspåse – och oj oj oj om man skulle använda en av plastpåsarna man fått över efter att ha köpt äpplen på ICA…

Det är ganska konstigt när man tänker på hur återvinning har slagit igenom med en sån kraft. Borde vi inte återgå till att använda väl fungerande förpackningar – eller har de tappat i hållbarhet och kvalitet? Måste verkligen kollas upp.

Kommentera

